Palludan FremtidsforskningNyhavn 43 st. 1051 København K. Tlf. +45 21445366. Email: up@palludan.dk |
|
Palludan Fremtidsforskning Nyhavn, den 19. februar 2008 PressemeddelelseBehov for videreudvikling af infrastrukturkommissionens
arbejde Skal der
også om 20 år være S-tog? Eller skal der til den tid være et helt andet togsystem,
hvor metro, S-tog, regionalt integreres? Skal motorvejene se ud som i dag eller
skal man i stedet for at udvide dem ombygge til en anden slags veje, vor man f.eks.
i stedet for at udvide Køge Bugt motorvejen ombyggede den fra de nuværende otte
spor (incl. nødsporene) plus midterrabat til tre gange tre spor, hvor
midtersporene vendes med myldretiden? Skal det nuværende jernbanesystem
fastholdes eller skulle man overveje at etablere en letvægtsmagnetbane over
Kattegat der på 20 minutter kan forbinde København og Århus? Skal fremtidens
trafikinvesteringer afspejle fortidens systemer eller skal der tænkes nyt? Skal der om
30 år planlægges i trafiksektoren som i dag eller skal der tid den tid være
udviklet nye metoder, der kan danne basis for politisk prioritering, hvor
samfundsmæssig betydning af trafik er det centrale og hvor nytænkning bryder
med systemtænkning? Trafik- og fremtidsforskeren Uffe Palludan, Palludan
Fremtidsforskning foreslår at man i forlængelse af infrastrukturkommissionens
arbejde igangsætter et visionsarbejde der skal se trafik- og infrastruktur i et
langsigtet perspektiv med fokus på de samfundsmæssige muligheder som de enkelte
trafikprojekter åbner op. Samtidigt foreslår han at der igangsættes
overvejelser om hvordan der kan skabes nye planlægnings- og prioriteringsredskaber,
som ser trafik som adfærd og investeringer som rammevilkår herfor. Et
visionsarbejde behøver ikke at forsinke investeringer, hvor der er åbenlyse
kapacitetsproblemer. Det er infrastrukturkommissionens store fortjeneste at
påpege at en velfungerende infrastruktur er afgørende for samfundsudviklingen.
Men infrastrukturkommissionen fejler ved dels ikke at tænke nyt, dels ved ikke
at analysere de konkrete muligheder de enkelte infrastrukturprojekter giver for
samfundsudviklingen og anvende dem som udgangspunkt for prioritering. Om
infrastrukturkommissionens betænkning udtalte trafikministeren at nu har man et
redskab mod den jyske lobby. Kommissionen havde levet op til forventningerne. Men
reelt er kommissionens forslag en oplistning af de projekter der i forvejen var
på dagsordenen internt i trafiksektorens organisationer samt en række
enkeltprojekter, som forskellige interessegrupper har fået sat på dagsordenen. Der
er kort sagt tale om ”systemtænkning”. Motorvejsnettet skal udvides hvor der allerede
er kapacitetsproblemer og banerne skulle moderniseres og opgraderes. I København
skal metroen udvides og der skal bygges en havnetunnel og i Århus skal bygges
en letbane. Nu er det så op til politikerne at foretage den endelige
prioritering. Men de har ikke noget prioriteringsredskab. Uffe Palludan mener, at betænkningen er et skridt i den
rigtige retning, men der er behov for at tage flere skridt. Problemet er at der
dels mangler nytænkning der bryder med de eksisterende systemer, dels at der som
grundlag for den politiske prioritering mangler en beskrivelse af den mulige samfundsmæssige
betydning som de enkelte projekter kan få. En sådan bør omhandle de enkelte trafikanlægs
samfundsmæssige betydning på langt sigt. Den bør se infrastrukturer som rammevilkår
for samfundsudviklingen. Investeringer i infrastruktur ændrer Danmarks
trafikale geografi. Spørgsmålet er hvilken trafikal geografi Danmark skal have?
Det er noget andet end blot at sige at det er vigtigt med en velfungerende
infrastruktur. Han fremhæver at det er nødvendigt at udvikle nye redskaber
til trafikplanlægningen og ikke blot foreslå traditionel teknokratisk
trafikplanlægning. Det er nødvendigt at udvikle et nyt syn på trafik, hvor
trafik som hovedregel ikke ses isoleret fra samfundet. Et sådan arbejde vil
kunne gennemføres parallelt med den politiske prioritering. Den skal have et
meget langt sigt. Prognoser siger pr. definition ikke hvordan virkeligheden vil
være om 20 år og er derfor ikke er tilstrækkeligt planlægningsgrundlag. I et langsigtet
perspektiv bliver man nødt til at forholde sig til forventninger om hvordan
fremtidens samfund vil se ud. Lige som man ikke kan nøjes med at beregne
trafikken mekanisk, når det infrastrukturer skaber er åbne muligheder som man
kan vælge at udnytte eller ej. Trafik er udtryk for menneskelig adfærd ikke
teknik. Derfor foreslår Palludan Fremtidsforskning at man
igangsætter et arbejde der fokuserer på de samfundsmæssige muligheder som de
enkelte trafikprojekter åbner op for samtidigt med at man igangsætter
investeringer hvor der er åbenlyse kapacitetsproblemer. Kontakt: Palludan Fremtidsforskning er
en politisk uafhængig tænketank under udvikling der har som målsætning at sætte
fremtiden på dagsordenen i såvel erhvervsliv som samfund. |