Palludan FremtidsforskningNyhavn 43 st. 1051 København K. Tlf. +45 21445366. Email: up@palludan.dk |
|
Danmarks centrumUffe
Palludan, fremtidsanalytiker, foredragsholder, Palludan Fremtidsforskning Det
er ikke ret meget man har fået ud af Storebæltsbroen på Fyn set i forhold til de
muligheder den gav Fyn – og til dels stadigt giver Fyn. Odense der engang var Danmarks næststørste
by er stille og roligt ved at glide helt ud af horisonten. Svendborg og Sydfyn
er blevet et EU-egnsudviklingsområde (et såkaldt mål 2 område). Hvad er det
egentligt der er sket med Fyn – og hvad kunne der være sket? Frem
til for ti år siden (før broens indvielse) oplevede Fyn en række problemer, der
knyttede sig til at det ikke længere var vand, dvs. havet, der knyttede
mennesker sammen, men derimod land. Svendborg, Marstal, Thurø lå engang
centralt i Danmark, da vandet knyttede mennesker samen, men blev nu
marginaliseret. Danmarks centrum var engang de indre danske farvande og
havnebyerne de danske vækstcentre. Vestjylland lå til gengæld helt ucentralt. I
1980erne og 1990erne var det imidlertid anderledes. Det ytrede sig i at Fyns
byer oplevede afindustrialisering og tilbagegang, samtidig med Jylland oplevede
ny-industrialisering og vækst. Jernbaner, hovedveje og broer – bortset fra den
over Storebælt – knyttede mennesker og økonomisk udvikling sammen. Jylland blev
tæt knyttet til det tyske marked. Resultatet var på den ene side at der flyttet
rundt på hvad der var centre og periferi og
på den anden side at Danmark blev et delt land, bestående af to regioner
som da også helt uden hjælp fra brandingeksperter blev navngivet som Østdanmark
og Vestdanmark fordi de beskrev virkeligheden.
Nyborg lå i Vestdanmark, Korsør i Østdanmark. Noget ingen 100 år
tidligere ville have fået sig selv til at hævde. Dengang var Nyborg en by i det
østlige Danmark. Frem
til Storebæltsbroens indvielse udviklede Fyn sig gradvist til et jysk
udkantsområde. Transportgeografisk var Fyn i lighed med Djursland en jysk
halvø. Det vestdanske center var det store trekantsområde: Kolding – Århus –
Herning. Udkantsområder i den vestdanske region var foruden Fyn og Djursland,
Nord- og Nordvestjylland. Med
Storebæltsbroen ændredes de transportgeografiske rammevilkår for Fyns udvikling
imidlertid meget positivt. Men med rammevilkår er det således at det kræver
aktiv handling, hvis de skal udnyttes. Med
Storebæltsbroen blev de to danske regioner forbundet og ville smelte sammen til
en region. De to centre: det store trekantsområde og København ville blive
trukket mod hinanden og Fyn ville fra at være en jysk udkant blive den nye
regions geografiske centrum. Og sådan gik det også. Fokus i det vestlige
Danmark har i højere grad rettet sig mod Lillebælt mens det østlige Danmark har
det rettet sig fra Nordsjælland mod syd mod aksen mellem Storebælts- og
Øresundsbroerne. Men Fyn fik ikke meget ud af udviklingen. Først
var der temaparken der ikke blev til noget. Så var der TV2 som Odense fik som
kompromis i en magtkamp mellem København og Århus uden at ville noget med
stationen. Så var der banegårdscentret som blev til en varmestue for unge og
synliggjorde Vollsmoses problemer og råbt ud i Danmark af TV, så Odense nærmest
blev synonym med det i øvrigt delvist fordrejede billede af Vollsmose. Så var
der universitetet som blev til Syddansk Universitet, hvad alle hører som
Sydjysk Universitet, da Syddanmark efter tabet af Sydslesvig er
Lolland-Falster, mens Odense forsvandt ud af horisonten som universitetsby. Så
kom strukturreformen. Fyn kom til at indgå i en region Syddanmark, men Odense blev ikke ”hovedstad” i denne region.
Det blev i stedet Vejle. Så kom Kommunesammenlægningerne og Aalborg kommune
overhalede Odense som Danmarks tredjestørste kommune, hvilket hurtigt vil blive
udlagt som at Aalborg er Danmarks tredjestørste by. Billedet af Odense som en blandt
mange danske provinsbyer, der ikke er noget særligt tegner sig tydeligt i
horisonten. Men
det kunne være gået anderledes og det kan det for så vidt stadigt. Først
skulle man have erkendt at Fyn er
Danmarks centrum. Længe hørte man fynske politikere tale om Vestdanmark, længe
efter det var en transportgeografisk anakronisme. Man fornemmede nærmes at man
på Fyn frygtede København og Sjælland i stedet for at se nærheden dertil som en
enorm mulighed. Man skulle have satset på at udvikle en Storebæltsregion, der
kunne have indgået i den nye kommunestruktur. Dernæst
skulle man have erkendt at vi lever i
et mobilt samfund, hvilket betyder at Odense er Fyn og Fyn er Odense. Det tager
kun ca. 20 minutter at køre fra de fynske købstæder til Odense. Man kunne derfor
uden overdrivelse sige at Fyn er lig Storodense, der dermed reelt er større end
Storårhus. Kort sagt: man skulle have brandet Odense som hovedbyen i
Storebæltsregionen, Danmarks næststørste by, placeret i Danmarks centrum og satset på lufthavnen i Danmarks centrum
og byens universitet som en del af Øresundsuniversitetet. Men sådan skulle det
ikke gå, men meget kan stadigt nås hvis man vil. |